Danskernes adfærd på Google afslører et enormt boom i interessen for måltidskasser i løbet af de seneste år.

Ifølge tal fra Ahrefs – et anerkendt søgeordsværktøj – har der i 2021 til og med august været hele 169.500 søgninger på ordet ’måltidskasser’.

I 2020 var der i de tilsvarende måneder blot 106.500 søgninger på det samme ord.

Dermed har der indtil videre været over 60.000 flere søgninger på ordet ’måltidskasser’ i år sammenlignet med sidste år, og en lignende tendens ses for ordet ’måltidskasse’.

Herunder følger et overblik over, hvor mange søgninger der – ifølge Ahrefs – har været på ordet ’måltidskasser’ i de forskellige måneder i 2020 og 2021. Disse tal afslører, at der i januar og februar 2021 var særligt mange søgninger på ordet.

Måned (2020) Antal søgninger
Januar 20000
Februar 11000
Marts 15000
April 13000
Maj 8900
Juni 10000
Juli 9600
August 19000
September 19000
Oktober 20000
November 13000
December 14000

 

Måned (2021) Antal søgninger
Januar 44000
Februar 27000
Marts 20000
April 23000
Maj 19000
Juni 9500
Juli 10000
August 17000

Covid-19 spiller formentlig en rolle

Selvom ingen i Danmark på noget tidspunkt har været afskåret adgang til fødevarebutikkerne i løbet af Covid-19-krisen, så er det alligevel ganske sandsynligt, at de samfundsmæssige forhold, som vi i perioder har levet under, har været gunstige for måltidskasse-branchen.

”Man kan sagtens forestille sig, at nogle af de ældre samt svage i Danmark gerne har villet mindske behovet for at skulle handle ofte ind i løbet af Covid-19-krisen. I den henseende har en måltidskasse-ordning været en ideel løsning. Med en sådan ordning har forbrugeren nemlig fået alle de ingredienser, som vedkommende har haft behov for, leveret direkte til hoveddøren,” forklarer Jesper Nørskov Jensen, der ejer Godappetit.dk, en portal, der fokuserer på og rådgiver om måltidskasser.

Påstanden om, at Covid-19-krisen har givet gunstige vækstvilkår for måltidskasse-branchen, forstærkes af en undersøgelse fra januar 2021 foretaget af Landbrug og Fødevarer

I denne undersøgelse angav 18 % af de i alt 503 respondenter nemlig, at Covid-19-krisen havde spillet en aktiv rolle i forhold til, hvorfor de havde købt eller i hvert fald overvejet at købe en eller flere måltidskasse(r).

Nye spillere er kommet til

Når en branche har medvind, udvides udbuddet som regel, og dette har også været tilfældet inden for måltidskasse-nichen.

”I løbet af seneste to-tre år er der kommet en del nye spillere til, hvor HelloFresh nok er den mest bemærkelsesværdige. De har nemlig på ganske kort tid fået opbygget en imponerende kundeskare,” forklarer Jesper Nørskov Jensen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *