Boom i interesse for måltidskasser

Populære måltidskasser

Danskernes adfærd på Google afslører et enormt boom i interessen for måltidskasser i løbet af de seneste år.

Ifølge tal fra Ahrefs – et anerkendt søgeordsværktøj – har der i 2021 til og med august været hele 169.500 søgninger på ordet ’måltidskasser’.

I 2020 var der i de tilsvarende måneder blot 106.500 søgninger på det samme ord.

Dermed har der indtil videre været over 60.000 flere søgninger på ordet ’måltidskasser’ i år sammenlignet med sidste år, og en lignende tendens ses for ordet ’måltidskasse’.

Herunder følger et overblik over, hvor mange søgninger der – ifølge Ahrefs – har været på ordet ’måltidskasser’ i de forskellige måneder i 2020 og 2021. Disse tal afslører, at der i januar og februar 2021 var særligt mange søgninger på ordet.

Måned (2020) Antal søgninger
Januar 20000
Februar 11000
Marts 15000
April 13000
Maj 8900
Juni 10000
Juli 9600
August 19000
September 19000
Oktober 20000
November 13000
December 14000

 

Måned (2021) Antal søgninger
Januar 44000
Februar 27000
Marts 20000
April 23000
Maj 19000
Juni 9500
Juli 10000
August 17000

Covid-19 spiller formentlig en rolle

Selvom ingen i Danmark på noget tidspunkt har været afskåret adgang til fødevarebutikkerne i løbet af Covid-19-krisen, så er det alligevel ganske sandsynligt, at de samfundsmæssige forhold, som vi i perioder har levet under, har været gunstige for måltidskasse-branchen.

”Man kan sagtens forestille sig, at nogle af de ældre samt svage i Danmark gerne har villet mindske behovet for at skulle handle ofte ind i løbet af Covid-19-krisen. I den henseende har en måltidskasse-ordning været en ideel løsning. Med en sådan ordning har forbrugeren nemlig fået alle de ingredienser, som vedkommende har haft behov for, leveret direkte til hoveddøren,” forklarer Jesper Nørskov Jensen, der ejer Godappetit.dk, en portal, der fokuserer på og rådgiver om måltidskasser.

Påstanden om, at Covid-19-krisen har givet gunstige vækstvilkår for måltidskasse-branchen, forstærkes af en undersøgelse fra januar 2021 foretaget af Landbrug og Fødevarer

I denne undersøgelse angav 18 % af de i alt 503 respondenter nemlig, at Covid-19-krisen havde spillet en aktiv rolle i forhold til, hvorfor de havde købt eller i hvert fald overvejet at købe en eller flere måltidskasse(r).

Nye spillere er kommet til

Når en branche har medvind, udvides udbuddet som regel, og dette har også været tilfældet inden for måltidskasse-nichen.

”I løbet af seneste to-tre år er der kommet en del nye spillere til, hvor HelloFresh nok er den mest bemærkelsesværdige. De har nemlig på ganske kort tid fået opbygget en imponerende kundeskare,” forklarer Jesper Nørskov Jensen.

Trends

Populære artikler

Passioncake

Konditoren Nikolaos Strangas oplever, at mange vælger at spise sushi nytårsaften. Efter sådan et måltid er denne cremede kage med et syrligt pift af passionsfrugt

Læs mere

Syltede oliven og oste

Det er desværre de færreste, som kan få fat på helt friskhøstede oliven, så denne opskrift bruger forskellige slags oliven på glas, der vendes med

Læs mere

Pappadoms med yoghurtdip

Pappadoms er tynde og sprøde indiske brød lavet af linsemel, og ofte er de krydret med alverdens varmende krydderier. Det er muligt at lave pappadoms

Læs mere

Macarons med kaffeganache

En af dessertkunstneren Nikolaos Strangas’ absolutte hitkager er macarons: Små franske makroner med fyld af fx mynte- eller jordbærganache. Det er lykkedes MAD&venner at lokke

Læs mere